Spoločnosť Euler Hermes, ktorá sa venuje poisteniu obchodných
pohľadávok, zaznamenala v poslednom čase množstvo prípadov so spoločnými
znakmi. Podvodníci sa často snažia využiť dobré meno existujúcich
firiem v zahraničí, a tak oklamať dodávateľov. Napríklad falošný
odberateľ prebral meno francúzskej firmy a tovar si objednal s doručením
na ním určenú adresu. Tento „vynaliezavý podnikateľ“ dokonca
vytvoril vierohodnú webovú stránku, na základe ktorej si slovenský
dodávateľ myslel, že je všetko v poriadku a tovar dodal. Lenže po dátume
splatnosti faktúry prišiel na to, že išlo o falošného odberateľa, ktorý
ho podviedol. Alebo ďalším prípadom bolo, že podvodník volal v mene
klienta Euler Hermes odberateľovi, aby mu oznámil zmenu bankového účtu,
na ktorý má platbu uhradiť.
"Už pred rokom sme upozorňovali na falošných odberateľov, no počet
týchto prípadov, žiaľ, rastie naďalej. Rovnako aj počet iných typov
podvodov spojených s obchodovaním medzi firmami. Pravdepodobne sa stanú
jedným z top rizík podnikania v blízkej budúcnosti. Žiaden z týchto
podvodov nie je identický, každý je iný, preto treba byť naozaj
opatrný," odporúča Peter Mucina zo spoločnosti Euler Hermes.
Podvodníkom pomáhajú aj nové technológie. Vo svete nedávno rezonovala
téma využitia umelého, počítačom vytvoreného hlasu, identického s hlasom
riaditeľa jednej britskej spoločnosti, ktorý volal svojmu podriadenému,
aby previedol viac ako 240.000 USD (218.599 eur) na účet v Maďarsku.
Softvér bol dokonca schopný nielen imitovať samotný hlas, ale dokonca
tonalitu, intonáciu a akcent.
„Buďte opatrní, aby ste nenaleteli falošným odberateľom. Existuje
niekoľko varovných znakov. Objaví sa nový odberateľ, ktorý zrazu
požaduje viacero objednávok, objednáva vo veľkých množstvách, akceptuje
vyššiu cenu za tovar. Indikátorom môže byť tiež veľká geografická
vzdialenosť alebo chýbajúca súvislosť medzi oblasťou podnikania
dodávateľa a odberateľa. Podozrivou je aj náhla zmena adresy firmy,
resp. adresy doručenia,“ upozorňuje Mucina.
Pri existujúcom odberateľovi odporúča overiť si objednávku u osoby, s
ktorou sa už skôr na strane odberateľa komunikovalo, skontrolovať adresy
dodania či emailovú a webovú adresu. Prospešné by tiež bolo
prekontrolovať si objednávajúcu osobu i predmet objednávky. Zvláštne
môže byť, ak predchádzajúce objednávky boli totožné a nová objednávka je
na úplne iný tovar.
V prípade nového odberateľa je zas prospešné prekontrolovať jeho pravosť
- cez obchodný register a vyhľadávače na internete, a rovnako tak
správnosť webovej stránky alebo emailovej adresy.
(1 EUR = 1,0979 USD)